Decriere Ateliere

 

Anul 2019-2020

Atelierele organizate si sustinute de CoderDojo Bucuresti

– bucuresti@coderdojo.ro –

Cuprins :

 

Scratch (7-16 ani)

 

Descriere:

Scratch este un limbaj de programare vizual (codul nu se scrie de la tastatura sub forma de cuvinte, ci se trage cu mouse-ul sub forma unor blocuri de cod care se imbina ca un puzzle).

Platforma este disponibila si in limba romana ceea ce usureaza foarte mult intelegerea notiunilor chiar si de catre copii foarte mici (de la 7 ani).

 

Varsta:

Scratch este conceput pentru copiii cu varste cuprinse intre 7 si 16 ani._

La CoderDojo mentorii recomanda Scratch ca prim contact al copiilor cu un limbaj de programare (pentru copiii cu varste intre 8 si 14 ani).

 

Locatii:

  • online

 

Imagini:

 

Microbit (10-13 ani)

Descriere:

Micro:bit este un mini-calculator, de dimensiunea unei jumatati de card de credit, conceput de BBC pentru a fi folosit in educatia in programare din Marea Britanie. Este special conceput pentru copii si incepatorii si poate fi folosit chiar si impreuna cu limbajul de programare Scratch.

 

Varsta:

  • 10-13 ani

 

Locatii:

  • online

 

Imagini:

 

Arduino (13+ ani)

 

Descriere:

Arduino este o placuta cu un microcontroler conceputa pentru a interactiona cu mediul prin intermediul unor senzori si sisteme de actionare ce pot fi atasate acestei placute. Pentru scrierea programelor se foloseste limbajul de programare C. Atelierul imbina programarea cu hardware-ul: led-uri, motoare, roboti, etc.

 

Varsta:

  • 13+

 

Locatii:

  • Telekom, la Baneasa Business & Technology Park
  • Magurele, la CETAL – Centrul de Tehnologii Avansate cu Laser
  • Fitbit – Bd. Aviatorilor 8A (Piata Victoriei)

 

Imagini:

 

Minecraft Education Edition (11-13 ani)

 

Descriere:

Acest atelier va permite copiilor, in timp ce joaca unul din cele mai populare jocuri_ la aceasta varsta (Minecraft), sa poate acumula diverse notiuni de programare.

Platforma pe care se face dezvoltarea este https://minecraft.makecode.com/, iar programele pe care le vom scrie sunt mici extensii (plugin-uri) prin care putem adauga diverse functionalitati jocului. Ca si in Scratch avem varianta de a folosi blocuri, dar aici mai exista si varianta de a scrie programele in limbajul JavaScript (limbaj intalnit si la atelierul JavaScript pe platforma Khan Academy)

 

Varsta:

11-13 ani

Sunt necesare urmatoarele cunostinte dobandite la atelierele de Scratch:

  • secvente de blocuri
  • structuri de decizie (if, repeat until)
  • bucle / cicluri (forever, repeat)
  • variabile (declaratie, atribuire, testare)

 

Locatii:

  • online

Nota:

  • Minecraft Education Edition functioneaza doar pe calculatoare cu sistemele de operare Windows 10 si macOS
  • Minecraft Education Edition costa 5$ / an si trebuie achizitionat de fiecare elev/parinte dupa ce primeste un cont Office 365 asociat cu CoderDojo Bucuresti

 

Imagini:

 
TypeScript Games (13+ ani)
Jocuri in Typescript cu engine-ul Phaser

 

Descriere:
TypeScript este un limbaj de programare dezvoltat de Microsoft si care extinde functionalitatile din limbajul JavaScript (limbajul folosit de toate browserele de internet).
Atelierul consta in crearea de jocuri 2D (platformere, RPG sau de alte tipuri) folosind motorul de creare de jocuri Phaser.
Se va lucra cu GitHub si Visual Studio Code. Este un atelier mai avansat, deoarece crearea de jocuri necesita notiuni mai complexe.

 

Varsta:
  • 13 +

 

Sunt necesare următoarele cunoștințe dobândite anterior in orice limbaj de programare:

  • variabile (declaratie, atribuire)
  • functii (parametrii, return type)
  • bucle (for, while)
  • structuri conditionale (if statement)
 
Locatii:
  • online

Imagini:

 
Javascript pe platforma Khan Academy (12-14 ani)

 

Descriere:
Khan Academy pune la dispoziție o platformă online pe care copiii pot învăța bazele programării. Limbajul de programare folosit este JavaScript, iar pentru desenarea pe ecran, platforma Khan, folosește biblioteca ProcessingJS.
Mediul de lucru este unul interactiv, nu necesită instalare, manipulare de fișiere sau rulare explicită.
 
Vârsta:
Vârsta recomandată de CoderDojo: 12 – 14 ani.
Este recomandat pentru primul contact cu un limbaj de programare.
 
Locații:
  • online

Imagini:

 
Python (12-15 ani)
 
Descriere:
Python este un limbaj de programare dinamic, ce pune accent pe expresivitatea și înțelegerea ușoară a codului.
Este un limbaj recomandat pentru primul contact cu un limbaj de programare
Limbajul poate fi utilizat pentru dezvoltarea aplicațiilor desktop, web și pentru aplicații mobile. Sintaxa sa permite implementări echivalente cu alte limbaje în mai puține linii de cod.
Programele Python sunt, de multe ori, foarte aproape de o “implementare” echivalentă în pseudocod.
 
Vârsta:
12 – 15 ani
 
Locații:
  • online

 

Imagini:

 

Algoritmică în C++

 

Descriere:
Îmbunătățirea abilităților în programare prin lucrul cu algoritmi formalizați. Clasele sunt utile și ca un complement al programei din licee (sau școli generale de specialitate). Se folosește limbajul de programare C++.

 

Vârsta:
12+

 

Locații:

  • online

 

Imagini:

 

Aplicații Web (13+ ani)

(Html&CSS&JavaScript, Java Script, Web, Bootstrap, php)

 

Descriere:
Programarea web este o tehnologie pentru crearea paginilor web și a aplicațiilor web. Cursul este adresat copiilor fără cunoștințe sau cu puține cunoștințe în tehnologiile web.
Accentul se pune pe tehnologiile web HTML, CSS și JavaScript, Bootstrap, PHP
La finalizarea cursului copii vor avea capacitatea de a:
crea pagini web statice simple sau mai complexe folosind un editor text;
folosi tag-urile HTML;
crea layout-ul paginilor web și de a stiliza elemente folosind CSS;
integra elemente adiționale în paginile HTML (JavaScript);

Vârsta:
Vârsta recomandată este de 13+

  • Sunt necesare cunoștințe de programare dobandite anterior la alte ateliere

 

Locații:

  • online

 

Imagini:

 
 
Facebook Conversational Chatbots (13-17 ani)
 
Descriere:
CD Conversational Chatbots 🤖 – permite dezvoltarea de roboti conversationali utilizand puternica platforma Facebook Messenger.
Atelierul este special conceput pentru copiii cu o experienta medie în programare pentru a permite asimilarea cu usurinta a conceptelor de dezvoltare “chatbot”.
CD Conversational Chatbots 🤖 este un atelier cu tehnologii moderne ce permite învățarea într-un mod intuitiv și creativ. Acesta le permite copiilor sa creeze propriile sisteme conversaționale care sa faciliteze interacțiunea automată între utilizatori și site-uri web preferate, respectiv Postări sau Pagini Facebook.
 
Vârsta:
Datorita utilizarii platformei Facebook Messenger atelierul se adreseaza copiilor cu varste de la 13-17ani, ce au cont personal activ Facebook ca si cerinta obligatorie preliminara!
 
Locații:
  • online

 

Imagini:

 

Building Mobile Apps with Flutter (13+ ani)

 

Descriere:

Pentru acest curs nu este nevoie de telefon mobil. Vom folosi un emulator Android


Sa cream aplicatii pentru dispozitive mobile cu Flutter si Dart.

Nu toate lumea detine un calculator dar aproape toata lumea are un telefon mobil cu posibilitati de utilizare extraordinare. Nu il mai folosim doar pentru convorbiri telefonice ci si pentru localizare GPS, cumparaturi, plati online, fotografie, filma, muzica, gaming, tracking si multe alte lucruri pe care nu le mai mentionam. Practic, daca sti sa-l programezi ai posibilitati nelimitate de utilizare si poti face aproape orice. Creezi aplicatia ta, o uploadezi in AppStore sau in Google Play si oricine din orice colt al lumii o poate utiliza.

 

Ce este Flutter?

Flutter este o unealta creata de Google pentru a-i ajuta pe programatorii cu sau fara experienta sa creeze aplicatii pentru dispozitive mobile, usor si rapid. Usor de folosit, usor de instalat, usor de utilizat si la indemana tuturor.

Detalii aici: https://www.youtube.com/watch?v=fq4N0hgOWzU&t=7s

 

De ce Flutter?

Pentru ca este flexibil si construit in asa fel, incat, scri codul o singura data, iar programul rezultat poate fi folosit pe orice tip de dispozitiv mobil, indiferent de dimensiunea acestuia sau de sistemul de operare. Iar cand spunem dispozitiv mobil, nu ne referim doar la telefoane mobile ci ne referim la orice dispozitiv electronic care are un ecran digital si un sistem de operare Android sau iOS.

 

De ce sa sa inveti sa creezi aplicatii pentru mobil cu Flutter?

Pentru ca aplicatia ta va putea fi instalata in orice telefon mobil din orice colt al lumii.

Pentru ca vei invata un nou limbaj de programare. Dart, creat de Google, special pentru aplicatiile pentru mobil.

Pentru ca vei intra intr-o comunitate globala de programatori pasionati.

Pentru ca vei invata principiile programarii si nu in ultimul rand pentru ca va fi distractiv si

vei invata un milion de lucruri despre dispozitivele mobile.

 

Pentru cine este acest curs recomandat?

Acest curs, este recomandat in mod special celor care utilizeaza calculatorul in mod frecvent si de preferat, au mai scris cod, dar nu neaparat. Daca ai peste 13 ani, intelegi limba engleza si esti pasionat de calculatoare, atunci acest curs este pentru tine.

 

Ce vom folosi?

  • Android Studio
  • Wamp si PhpMyadmin
  • Sublime
  • Git
  • Dart
  • Flutter
  • JavaScript
  • PHP

 

Ce vom invata?

  • Principiile programarii, refactorizare si bune practici in programare.
  • Functii, Clase si Obiecte. Prescurtat, OOP (Object Oriented Programming)
  • Modularizarea si organizarea codului
  • Ce este si cum folosim un API (Application programming interface)
  • Cum sa construim interfete utile si frumoase
  • Ce este si cum sa construim un template
  • Ce este si cum sa construim un widget
  • Sa utilizam consola (CLI – command line interface)

 

Locații:

  • online

 

Imagini:

 
Building games with Godot game engine (13-17 ani)
 
Descriere:
GDscript este un limbaj de programare destinat exclusiv development-ului de jocuri.

 

Acest atelier este recomandat celor care sunt familiari cu bazele oricarui limbaj de programare precum python (sa stie sa foloseasca variabile, liste si functiile logice if, while si for). Participantii vor invata, pe parcursul mai multor lectii, sa construiasca un template simplu pentru un joc 3D.

 

Acest template va consta in urmatoarele:
-control pentru jucator;
-zone care detecteaza intrarea jucatorului in ele;
-fizici simple pentru obiecte rigide;
-meniuri cu optiuni si ecrane cu informatii plasate peste joc;
-inamici controlati de AI;
-modificarea optiunilor din API-ul de grafica OpenGL3, pentru a adauga umbre si alte efecte.
 
Vârsta:
13-17 ani
 
Locații:
  • online

 

Imagini:

 

Web Development (13-17 ani) (PHP + MYSQL + JavaScript)

Este un atelier practic, copiii vor învăța aplicat pe un proiect următoarele tehnologii:

 

Limbaje folosite:

HTML- CSS, JavaScript, jQuery, Bootstrap

 

Pentru acest atelier este necesara experiență anterioara în HTML & CSS & JavaScript

 

Vârstă:

  • 13 – 17 ani

 

Locații:

  • online

 

Imagini:

 
Java (13+ ani)
– Minecraft Modding pe Serverul Spigot –

 

Descriere:
Java* este cel mai popular limbaj de programare la ora actuală (https://www.tiobe.com/tiobe-index/). La ateliere se fac proiecte constând în modificări ale serverului Spigot. Proiectele necesită noțiuni de manipulare a consolei, manipularea sistemului de fișiere, gestionarea versiunilor codului sursă (Git pe GitHub), lucrul cu un mediu de dezvoltare (Netbeans IDE).

 

* A nu se confunda limbajul JavaScript (de la atelierele Khan) cu limbajul Java. JavaScript, dezvoltat de Netscape, este un limbaj destinat rulării în browsere, este folosit la construirea paginilor web. În JavaScript nu se pot crea aplicații de sine stătătoare. Java, creat de Sun Microsystems (acum Oracle), este un limbaj diferit, în care se pot crea aplicații de sine stătătoare (Minecraft, OpenOffice, aplicații Android). O mare parte din serverele din lume sunt scrise în Java.
 
Vârsta:
13 +
 
Sunt necesare următoarele cunoștințe dobândite anterior în orice limbaj de programare:
  • variabile (declarație, atribuire)
  • funcții (parametrii, return type)
  • bucle (for, while)
  • structuri condiționale (if statement)
 
Locații:
  • online

 

Imagini: